relaties en oude pijn

Tijdens mijn psychologische begeleiding begin 2014 had ik een dag verdriet om de verloren relatie die 10 jaar heeft geduurd. Mijn psychologe vertelde dat het een destructief verdriet was. Ergens wist ik dat wel, maar hield op dat moment weer een illusie in gedachten. Dat verdriet hoort niet bij haar thuis, zo ook niet woede naar haar toe. We kunnen als bewust mens de zoektocht staken naar die liefde die we als klein kind niet hebben gehad. Die tijd is allang voorbij en we kunnen slechts dit groot verlies verwerken. Alleen of samen met een partner.

Als ik nu terug denk aan de relaties die ik heb gekend. Korte en lange. Dan begrijp ik welke dynamieken die zich in mij en tussen mij en mijn oude vriendinnen hebben afgespeeld. Zoals ik mijn moeder spaarde en haar alles vergaf, zo kon ik mijn behoeften en gevoelens heel moeilijk kenbaar maken als ik een vriendin had. Ook als het om vriendschappelijke relaties ging.

Alice Miller legt in haar boeken vaak uit dat men veel van de eigen traumatische geschiedenis herhaalt met een levenspartner. Vaak genoeg kiest een vrouw een gewelddadige partner als haar eigen vader op gelijke wijze gewelddadig naar haar is geweest. Vanaf geboorte! De nieuwe partner symboliseert de ouder(s) uit de eigen vroege kindertijd. Vaak genoeg als vlucht van die oude pijn en oude mishandelingen.

Het seksuele geweld waar ik in mijn eerste levensjaren slachtoffer van was heeft verstoring en verwarring gebracht in mijn seksuele belevingen. Voordat ik er woorden en waarheid aan had gegeven moest ik dat herhalen in denkbeelden en uiteindelijk in de psychotische gecodeerde expressie.

Vaak bedenk ik me dat ik als mens die bekend is met zijn traumatische geschiedenis opnieuw de seksualiteit moet ontdekken. Ik meen dat als een seksuoloog of iemand die beweerd daarvan kennis te hebben zich niet dient uit te spreken als bovengenoemde dynamieken niet bekend zijn bij de ´expert´.

Men kan kiezen als volwassene bekend te willen worden met haar of zijn traumatische eerste levensjaren. De begeleiding van mijn oudpsychologe en de boeken van Alice Miller waren waardevol voor mij. Nu met bewuste ogen kan ik opnieuw ontdekken wat het mysterieuze leven op deze aardbol werkelijk te bieden heeft.

Over Jim van der Wal

Gnostic & Musician
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

